-->

Kaum Polip Bersayap Sebelum Manusia Di Bumi

Ada yang pernah dengar bangsa Polip? Sebuah kaum yang 'katanya' ada sebelum manusia. Mereka bersayap, namun bukan dari golongan malaikat atau jin. Bahkan beberapa tafsir meyakini mereka yang dimaksud sebagai "binatang melata yang keluar dari bumi" seperti disebut dalam hadits Riwayat Muslim.

Tak ada sumber sahih yang bisa meyakini hubungan antara mahluk bersayap ini dengan hadits. Karenanya, patut kita kesampingkan hal yang masih samar-samar. Lalu, siapakah sebenarnya kaum polip ini dan bagaimana kisah tentangnya menyebar luas di media internet?



Tampaknya kisah Bangsa Polip berkembang dan menjadi populer karena penulis cerita H.P. Lovercraft (20 Agustus 1890 – 15 Maret 1937). Salah satu karyanya yang kemudian menjadi bacaan populer adalah mitos Cthulhu - terbit pertama kali di pulp magazine weird tales, 1928.

Dalam mitos inilah bangsa polip (polyp) datang ke bumi sekitar 750 juta tahun yang lalu. Mereka datang dari planet lain. Para pengamat mitos ini mereka-reka H.P. Lovecraft menunjuk pada Planet Pluto.

Di bumi, kaum polyp membangun kota dengan menara jendela yang sangat tinggi. Namun pada akhirnya mereka kalah dalam peperangan hebat dengan mahluk lain yang lebih tinggi derajatnya (Elder Things).

Ketika ras Great Race of Yith datang ke bumi, mereka berperang dengan polip dan segera mengusir mereka bawah tanah dengan teknologi canggih mereka. Bangsa Polip kini tinggal di dunia bawah (bawah tanah) dan tidak bisa keluar karena disegel. Konon, ada reruntuhan kuno di suatu tempat yang terdapat sumur dengan tumpukan batu sebagai segelnya. Di bawah inilah bangsa polip masih hidup hingga sekarang.



Sosok Polip
Ujud asli bangsa polip sesuai tafsir pembacanya. Ada yang menyebut berujud manusia namun bersayap layaknya malaikat, ada pula yang menggambarkan memiliki kaki banyak. Mereka tidak memiliki indera penglihatan, namun bisa menembus segala macam material padat. Mampu terbang dan meninggalkan jejak besar di tanah saat hinggap, hal ini menunjukkan sosok polip jauh lebih besar dibanding manusia.
Kehebatan polip, mereka bisa menghilang (invisible) serta mengontrol angin sehingga bisa dijadikan sebagai senjata super hebat. Kehebatan pikiran polip ini diakui bangsa Yith karena tak bisa melakukan transfer psikis saat penaklukan di muka bumi.

Benarkah Bangsa Polip itu wujud ? atau pernah wujud ?

Dari sebuah hadis Rasulullah yg diriwayatkan oleh Muslim. Antara 10 perkara di bawah, mana satu darinya boleh datang dahulu atau kemudian.. maknanya,tidak mengikut urutan..

Dari Abu Tufail bin Usaid Al-Ghiffari, beliau berkata; "Datang ke tempat kami Rasulullah S.A.W sewaktu kami tengah sibuk membincangkan masalah hari kiamat. Baginda berkata; "Apa yang sedang kamu bincangkan ini?"

Kami menjawab; "Kami tengah membincangkan hari kiamat."

Baginda berkata; "Oh, kiamat itu belum terjadi sebelum kamu melihat sepuluh tanda."

1. Datang asap yang membuat kabut seluruh dunia.
2. Datang Dajjal.
3. Keluar binatang.
4. Matahari terbit dari tempat terbenamnya.
5. turun Al-Masih Isa bin Maryam
6. Keluar Yakjuj dan Makjuj.
7. terjadi gerhana di tiga tempat iaitu di sebelah timur.
8. gerhana di belahan bumi sebelah barat.
9. gerhana di jazirah Arab.
10. Keluar api dari bawah tanah Eden yang akan menghalau manusia ke tempat perkumpulan mereka.
- Riwayat Muslim-

DATANG ASAP yang membuat kabut seluruh dunia.
Hal ini diterangkan oleh Allah yg bermaksud;
"Maka tunggulah hari ketika langit membawa kabut yang nyata."
-Al Dhukan;10-

MATAHARI TERBIT DARI BARAT.
"Ibrahim berkata; "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka terbitlah ia dari barat," lalu terdiamlah orang kafir itu.
-Al Baqarah; 258-

DATANG DAJJAL PENIPU.
"Dipinggiran Madinah ada Malaikat. Penyakit taun dan Dajjal tidak masuk ke kota Madinah."
-Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim-

KELUAR BINATANG DARI BUMI
"Dan apabila perkataan telah jatuh ke atas mereka, Kami keluarkan binatang sejenis melata dari bumi yang akan mengatakan kepada mereka, bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami."
-Al Naml;82-

GERHANA DI TIGA TEMPAT (TIMUR, BARAT, & JAZIRAH ARAB)
"Yang mereka nantikan tidak lain hanyalah kedatangan malaikat kepada mereka (utk mencabut nyawa mereka) atau kledatangan (seksa) Tuhanmu, atau kedatangan beberapa ayat Tuhanmu (tanda-tanda kiamat). Pada hari datangnya beberapa ayat dari Tuhanmu tidaklah bermanfaat lagi iman seseorang kepada dirinya sendiri yg blm beriman sblm itu. Atau dia belum mengusahakan kebaikan dalam masa imannya. Katakanlah "Tunggulah, sesungguhnya Kami sama-sama ikut menunggu"
-Al An 'am;158-

YAKJUJ dan MAKJUJ
"Sehingga apabila dibukakan (tembok) Yakjuj dan Makjuj, dan mereka turun dengan cepat dari seluruh tempat-tempat tinggi."
-Al Anbiya';96-

TURUN AL-MASIH ISA BIN MARYAM
"Dan sesungguhnya Isa itu benar-benar memberikan pengetahuan tentang hari kiamat. Kerana itu janganlah kamu ragu-ragu tentang kiamat itu dan ikutilah Aku. Inilah jalan yg lurus."
-Al Zukhruf;61-

KELUAR API
Sabda Rasulullah S.A.W;
"Belum lagi terjadi kiamat sehingga keluar api dari bumi Hijaz, yang menerangi tengkuk unta di negeri Basrah."
-Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim-

-------------------------------------------
Rungkaian mengenai Kaum Polip ada diterangkan dalam;

2. KELUAR BINATANG

"Dan apabila perkataan telah jatuh ke atas mereka, Kami keluarkan binatang sejenis melata dari bumi yang akan mengatakan kepada mereka, bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami."
-Surah Al Naml;82-

Dari Abdullah bin Amr,bhw Rasulullah bersabda; "Sesungguhnya tanda yang mula-mula muncul adalah matahari terbit dari barat dan keluar binatang kepada manusia pada waktu Dhuha. Yang mana sahaja pun yang terlebih dahulu muncul di antara keduanya, yg satu lagi akan segera menyusul."

Ketika keluarnya binatang itu nanti, dia akan bercakap dengan manusia.

Al Suddi berkata; "Binatang itu nanti akan bercakap kepada seluruh manusia menerangkan bahawa agama-agama selain Islam tidak benar dan tidak diterima Allah.

Ada yang mengatakan binatang itu akan bercakap kepada manusia menerangkan jahatnya kelakuan mereka.
Ata' Al Khurasaniy berkata; "Binatang itu akan mencakapi manusia dgn kata2; "Sesungguhnya manusia tidak percaya bhw kami akan didatangi menjelang terjadinya kiamat."

Al-Qurthubi berkata; "Binatang itu akan berkata, "Dahulu orang tidak percaya dengan kedatangan kami.'

Ada banyak riwayat tentang sifat dan ciri binatang itu. Ada yg mengatakan panjangnya 60 hasta.

Ibnu Juraij berkata; "Binatang itu kepalanya seperti banteng, matanya seperti khinzir, telinganya sprti gajah, tanduknya sprt tnduk rusa, leher sprt burung unta, dadanya spt dada singa, warna spt harimau, rusuk sprt kucing, ekor sprt kibas, tinggi spt unta."

Apapun,cerita2 itu tidak mudah diterima akal. Saya juga menyarankan agar tidak trlalu mmpercayainya kerana tidak dijumpai dlm hadis mutawatir mengenai cirinya sprt itu.

Membaca hal ini membuat saya teringat akan satu kajian penulis Mesir iaitu Muhammad Isa Dawud mengenai 'Penghuni Bumi Sebelum Manusia'.

Mereka mengatakan bahawa Allah S.W.T menciptakan 18 umat yg berbeza-beza di muka bumi sebelum Adam A.S. Di antara mereka ada yang memiliki sayap dan suaranya gemerincing. Ada yang memanggil mereka bangsa Polip. Ada yg bertubuh seperti singa dan berkepala sprt burung, memiliki rambut dan ekor serta suaranya bergema. Ada yang memiliki dua wajah dan memiliki banyak kaki.

Ada yg memiliki tangan dan kaki seperti manusia dan suara jeritan mereka seperti bangau. Dikatakan bhw umat-umat ini melahirkan keturunan sehingga menjadi 120 umat. Apapun kita sendiri tidak tahu setakat mana kebenarannya. Sesungguhnya Allah S.W.T telah menciptakan makhluk yg lebih utama, lebih baik dan indah iaitu manusia sehingga diarahkan golongan malaikat dan iblis tunduk kepadanya. Wallahualam..

Dalam Al-Quran hanya menerangkan ciri binatang yg keluar itu nanti pandai bercakap2 dengan manusia. selebih itu, semuanya merupakan Amrun Ghaibiah (perkara ghaib).

Posting Komentar

Subscribe Our Newsletter